Tänka sig...

Etiskt dilemma.. tänkt dig en dement människa som är i stort behov av omvårdnad.. och då menar jag stort behov flera gånger om dagen med tvätt och byte av inkontinensskydd m.m.. Som sagt, patienten är långt gånger  i sin  demens men kan tala och är relativt rörligt.. Patienten vill absolut inte få hjälp av oss i personalen med omvårdnad, men personen kan och andra sidan inte ligga kvar som hen gör.. Det är så tragiskt, när man vet att man egentligen tänker enligt "godhetsprincipen" att det i slutändan blir bra för patienten men att det i stunden 

upplevs som ett övergrepp.. Patienten slår och skriker och nyper och stretar emot, men ändå vet man att det skall göras för personen kan som jag sa inte ligga kvar.. 

Vilka situationer och beslut jag som sjuksköterska får vara delaktig i.. att det för mig känns jobbigt när man ser en människa i denna oklara situation, hur ska då patienten i fråga känna där och då? 


Nåväl... vad har hänt sen sist? 
Riga, åh Riga. Denna mysiga lilla stan som hade sin charm trots regn/snö och rusk.. men med ett fantastiskt sällskap fick vi några riktigt mysiga dagar. Spa varje dag och god mat! Resan gav mersmak och nästa resa är redan bokad.. i september åker vi till Kroatien. Jag vill inte längta för mycket utan försöka njuta av där vi är Idag och att våren strax är på ingång och en fantastiskt sommar väntar! 
Jag mår bra! 

Kommentera här: