Att trivas på jobbet, är det de som är ett "kall"?!

helloj!
Vad har hänt sedan sist?
Jo, jag har blivit moster för FEMTE gången men första gången till en liten kille! Detta fantastiska mirakel! Tänk vad människan är kapabel till vissa grejer.. Att klara av att skapa, bära och föda ett liv. Och att allt i kroppen och dess molekyler, celler, organ och känslor och tankar faktiskt fungerar... Att det i magen är en liten Alien som simmar runt i vätska som bildas för att skydda och att den i första stund som lungorna trycks ihop och fostret kommer i kontakt med luft att fostret blir en bäbis och att lungorna vet precis hur de skall hantera de nya föremålet som cirkulerar i barnets system. Syretransporten i lilla och stora kretsloppet.. Hörsel, syn och grepp-teknik som fungerar med en gång... Det är inte som ett djur där ungarna får några extra veckor på sig innan de öppnar ögonen.. nej nej, här skall allt fungera på en gång, vilket det mirakulöst gör de flesta gångerna! Fantastiskt!

Förutom att jag gått och blivit moster till lilla Cornelis så har jag även gott på min allra första "RIKTIGA!" sommar semester.. Förra året hade jag semester i September och åren innan dess har jag varit vikarie och jobbat när alla andra gått på ledighet. Men i år är det faktiskt så att vikarierna jobbar ist för mig för jag är ju "en ordinarie personal" nu förtiden!! Rätt så fräsigt de också!
Men då var de ju detta med semester.. Egentligen börjar inte den förens på måndag 4/7 kl.: 06:45 men denna helg innan dess är jag ledig och kallar de som semester också!..

Vart tror ni jag befinner mig nu då?...på jobbet!.. Yes, precis. Jag blev under eftermiddagen in ringd pga. sjukdom och självklart ställer man upp för sina kollegor!
Kanske är det som Florence Nightingale (grundare till de moderna sjuksköterskeyrket) antog och sa: Att vårdyrket är ett kall! Självuppoffring där personalen alltid skall ställa upp för arbetsgivaren och patienter.
 
Nej! Visst, jag älskar mitt jobb och under de timmar som jag befinner mig inom sjukhusets väggar iförd i den vita pyjamas med landstingets logga (LiV = Landstinget i Värmland) så ger och gör jag mycket för både mina fantastiska kollegor och alla mina patienter.. Men att det är ett "kall" de vill jag inte riktigt hålla med om.. Senast för någon timme sedan räddade jag liv och för mig är det självklart! Men oavsett rang under detta tak, om det är läkare, sjuksköterskor eller undersköterskor så sliter vi häcken och sinnet av oss för att klara av dagen.. och om vi skulle jobba endast för att det var ett kall och inte för att vi trivdes eller utan lön då hade antagligen samtliga personal (stor del) redan utvecklat utmattningssyndrom och hamnat här som patienter själva. Att rädda liv är fruktansvärt otäckt och obehagligt, innan man inser de fantastiska med att "patienten inte överlevt utan oss" eller, "den sjuke patienten har legat i sin sjuksäng och ropat på hjälp utan att få bli bytt på" om vi inte funnits till hands eller om det bara handlar om att få ett glas nyponsoppa.. Att veta att denna fantastiska vårdpersonal finns där för våra sjuka är fantastiskt.. Och 99% av 100 bemöter vi patienterna med den kunskap och värme att vi faktiskt jobbar för att det är vårt kall här i livet... Men helt ärligt, jag hade aldrig gjort detta gratis!
Jag jobbar för att jag älskar det, och jag skulle i nuläget inte vilja byta jobb! Men i de stora hela så sliter man bara för att kunna leva och servera sitt egna bröd på bordet! Summa summarum.. jag jobbar för min egen skull. Så varför inte passa på att slå två flugor i en smäll... Att jobba inom vården... Jag får lön och jag hjälper någon annan... Hur bra är inte det?  Jag bär gladeligen den vita pyjamasen och LiV loggan! Även en sådan natt när jag egentligen har semester!

Så nu har klockan passerat 04:00 och det är ca 3h kvar på passet innan jag får åka hem och ladda om för att åka vidare till Stockholm och Rihanna konsert.
Semestern är fullspäckad med aktiviteter och händelser och jag ska försöka närvara vid husbygget så mycket som möjligt för att visa min gubbe att jag faktiskt bryr mig trots att jag har någon resa eller händelse planerad varje helg hela semestern. Det handlar om Stockholm, kusten, Malung och Sunne sen lite små aktiviteter under veckorna som är inplanerat!!

Nu undrar ni säkert hur det går med huset? Jo, igår lades sista stenen på plats!!! Nu är det lite små pyssel så som målning, puts av väggar, innerväggar och el som skall grejas den närmsta tiden har jag förstått det som! Tegeltaket ligger på plats tillsammans med hängrännorna. Det liknar mer och mer ett hus och lämnar kråkslottsutseendet bakom sig sakta med säkert! Fantastiskt kul!!!

Nu laddar jag upp inför provtagningsracet som kör igång om ca 1-2h med Celsius.

Må gott! Njut av sommaren! KRAM från Ida, en stolt Legitimerad Sjuksköterska!
 
1 Julia:

skriven

Haha enda gången du bloggar är när du jobbar natt med någon tråkig? ;)

Svar: Haha!!! 😂🙈 ja eventuellt Julia! 😁😉
Ida Björkman

Kommentera här: